Lærdommer fra koronatiden

NOVAs forskere har undersøkt hvordan det gikk med ungdommene da skolene stengte ned.
Ung jente sitter ute i mørket og ser ned på mobil som lyser. Foto: S.B. Vold / Ungdata
– Koronatiden ble som et sosialt eksperiment for ungdommer. Nedstengingen viste at de digitale plattformene ikke kunne erstatte fysiske møter med venner, og den sosiale distanseringen kostet mange dyrt, forteller Ingunn Eriksen. Foto: S.B. Vold / Ungdata

I midten av mars opplevde ungdommer at hverdagen ble endret av koronatiltak. Skoler og fritidsaktiviteter ble stengt, og skolehverdagen flyttet inn i hjemmene. Det ble også vanskeligere å treffe venner.

Ingunn Marie Eriksen og Lars Birger Davan er forskere ved Velferdsforskningsinstituttet NOVA, OsloMet, og mener vi kan lære mye om samfunnet basert på ungdoms opplevelser under nedstengingen i denne våren. 

– Vi har intervjuet disse ungdommene tidligere også, og i studien sammenligner vi hvordan ungdommene hadde det for to år siden med i dag. Vi erfarer at det er stor forskjell på hvordan ungdommer fra ulike familier og kommuner opplevde koronasituasjonen, sier Eriksen. 

Eriksen mener at tenåringenes erfaringer kan fortelle oss noe allmenngyldig om ungdomsgenerasjonen og tiden og samfunnet vi lever i.

Les hele intervjuet på oslomet.no: Fem lærdommer fra ungdommenes koronaerfaringer

Les også:

Kilde:
Eriksen, I.M. & Davan, L.B. (2020). Tap og tillit. Ungdoms livstilfredshet og samfunnsdeltagelse under pandemien. NOVA Rapport 13/20 (hioa.no)

Til toppen